Czy alkohol na prezent to już przeżytek? Antyalkoholowy trend w prezentach biznesowych 2024
Sezon świąteczny, który praktycznie już za nami, przyniósł znaczącą zmianę w trendach zakupowych na rynku prezentów biznesowych B2B. Zaobserwowaliśmy po raz pierwszy (i zapewne nie ostatni) wyraźny odwrót od zwyczajowego wręczania alkoholu w prezencie. Firmy są coraż mniej zainteresowane trunkami takimi jak wina, whisky, nalewki i likiery wręczanymi kontrahentom, klientom i pracownikom. Nastąpił zwrot w kierunku bezalkoholowych upominków firmowych, co odzwierciedla rosnącą świadomość społeczną i zmieniające się w oczach preferencje zakupowe na tynku B2B.
Pokoleniowa zmiana nawyków
Tegoroczny sezon świąteczny pokazał, że firmy coraz częściej rezygnują z alkoholu jako prezentu biznesowego. W paczkach świątecznych dla kontrahentów, klientów i pracowników pojawiło się znacznie mniej tradycyjnych trunków, takich jak wina czy whisky. Zamiast nich, przedsiębiorcy wybierają wysokiej jakości delikatesy i wykwintne słodycze.
Przyczyny rezygnacji z alkoholi na rynku prezentów biznesowych:
- Rosnąca popularność ruchu "sober curious" i "sober life", wynikająca z licznych akcji społecznych, uświadamiających zagrożenia związane z alkoholizmem i jego dramatycznymi następstwami
- Moda na trzeżwość wśród gwiazd mediów, celebrytów i influencerów akcje Dry Januar i Damp January pormujące trzeźwość w karnawale,
- Wysoka świadomość zdrowotna społeczeństwa - żyjemy w czasach wellness i fitness, zatem substancja, która jest podejrzewana o wywoływanie ok. 200 poważnych chorób naturalnie będzie pod pręgieżem opinii publicznej,
- Wizerunek marek i Public Relations firm, które chcą uniknąć złej prasy lub kryzysu wizerunkowego spowodowanego "rozpijaniem" społeczeństwa
- CSR - Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw traktowana jest jako misja i jest sprzeczna z ideą wręczania alkoholu
- Zmieniające się preferencje młodszych pokoleń, którzy wolą nowoczesne, bezalkoholowe smaki napojów
- Oszczędność - alkohol jest względnie drogi i pochłania sporą część budżetu na prezenty.
- Problemy z zaksięgowaniem wydatków na alkohol w koszty uzyskania przychodu.
- Brak oryginalności - alkohol bywa często nudną, prezentową zapchaj-dziurą i prezentem - wytrychem wręczanym po równo wszystkim, bez związku z marką i jej przesłaniem.
A może alkohol bezalkoholowy?
Trend antyalkoholowy zatacza szersze kręgi niż Polska. Globalny rynek napojów bezalkoholowych i niskoalkoholowych (NoLo - no alcohol / low alcohol) notuje spektakularny wzrost. Według raportu IWSR "Drinks Market Analysis", jego wartość wzrosła z 10 do 11 miliardów dolarów między 2021 a 2022 rokiem. W Polsce trend ten również znajduje odzwierciedlenie w rosnącej popularności alternatyw dla tradycyjnych alkoholi oraz alkoholi w wersji 0% (wina bezalkoholowe, piwa bezalkoholowe, a nawet giny, likiery i tequilla).
Rynek nie znosi próżni, zatem zupełnie naturalną alternatywą dla tradycyjnych alkoholi są ich bezlakoholowe odpowiedniki.
Nowe trendy w prezentach firmowych:
Z pewnością alkohole ustąpiły miejsca artykułom komplementarnym:
- Ekskluzywne zestawy delikatesowe
- Wysokiej jakości herbaty i kawy
- Bezalkoholowe wersje popularnych trunków
- Personalizowane upominki
- Produkty wspierające wellbeing, zdrowei i fitness
Podsumowanie
Tąpniecie sprzedaży alkoholi na rynku prezentów biznesowych odzwierciedla szerokie zmiany społeczne, pokoleniowe i kulturowe. Firmy adaptują się do nowych oczekiwań, stawiając na bezpieczniejsze wizerunkowo i bardziej uniwersalne rozwiązania w obszarze upominków korporacyjnych budujących markę i wspierających sprzedaż. Trend ten prawdopodobnie będzie się umacniał w kolejnych latach, otwierając nowe możliwości dla innowacyjnych i oryginalnych rozwiązań w segmencie prezentów firmowych.