Giftboxy dla firm - zestawy świąteczne prezenty, kosze i boxy
10 błędów przy wręczaniu prezentów

Błędy i pułapki prezentów biznesowych

Czy znasz najczęstsze błędy podczas dobierania i wręczania prezentów biznesowych? Wybór i wręczanie prezentów biznesowych to delikatna kwestia, która wymaga zachowania odpowiedniego savoir-vivre.

Oto najczęstsze błędy, których warto unikać:

  1. Brak personalizacji prezentu. Prezent powinien być dopasowany do odbiorcy, jego zainteresowań i wartości, jakie wyznaje reprezentowana przez niego firma. Personalizacja podkreśla, że prezent jest przemyślany i wyjątkowy dla obdarowywanego. Twój partner biznesowy poczuje się wyróżniony, ponieważ otrzymał podarunek przygotowany specjalnie dla niego. Pamiętaj przy tym, że prezent biznesowy nie może być zbyt osobisty. Wręczenie krawata, apaszki, muszki, spinek do mankietów, broszki czy innej biżuterii może sugerować, że negatywnie oceniasz sposób ubierania danej osoby.
  2. Nieodpowiednia wartość prezentu. Prezent nie powinien być ani zbyt drogi (może być odebrany jako próba przekupstwa), ani zbyt tani (może sugerować brak szacunku). Wartość musi być adekwatna do relacji biznesowej. Zbyt drogi prezent biznesowy może wywołać zakłopotanie u obdarowanego. Istnieje nawet ryzyko, że Twój kontrahent nie przyjmie takiego podarunku. W ten sposób osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego. Zbyt tani prezent sugeruje odbiorcy brak wyczucia i będzie świadczył o Twoim złym guście.
  3. Wręczanie alkoholu. Podarowanie alkoholu jako prezentu biznesowego może być kontrowersyjne, zwłaszcza w krajach o surowych przepisach dotyczących alkoholu oraz w środowiskach, gdzie konsumpcja alkoholu jest postrzegana negatywnie. Zawsze warto wziąć pod uwagę preferencje i zwyczaje obdarowywanej osoby. W przypadku wyznawców Islamu wręczenie alkoholu będzie dużym błędem. Jego spożywanie przez Muzułmanów jest zakazane. Nawet w naszej kulturze wiele osób po prostu nie pije alkoholu lub ma z nim negatywne skojarzenia. Nie warto ich przywoływać i wiązać z Twoją marką.
  4. Wręczanie produktów własnej firmy. Prezent biznesowy nie może być produktem Twojej firmy. Nawet jeśli w asortymencie masz luksusowe dobra, które wpisują się w gust Twojego partnera biznesowego. Taki podarunek prawdopodobnie zostanie odebrany jako pójście na łatwiznę lub nieudolna próba promocji własnych wyrobów. Prezent biznesowy powinien jasno pokazywać Twoje zaangażowanie w wybór i odpowiednie przygotowanie.
  5. Brak spójności z marką. Prezent powinien być spójny z wizerunkiem firmy, jej wartościami i kluczowymi elementami wizualnymi. To pokazuje profesjonalizm i dbałość o szczegóły. Emocje, jakie wywoła podarunek, wpłyną na wizerunek marki w oczach obdarowanego. Te odczucia będą wracały przy każdym użyciu prezentu. Pamiętaj, aby spójność z marką nie przybrała formy ostentacyjnej reklamy. Podaruj partnerowi biznesowemu gustowne pióro z subtelnie naniesionym logo, a nie długopis reklamowy w obrandowany w każdym calu.
  6. Wręczanie prezentu w nieodpowiednim momencie. Prezent należy dawać w odpowiednim momencie, np. podczas spotkania biznesowego, konferencji lub innej okazji. Wręczanie prezentu w nieodpowiednim momencie może być odebranie jako niezręczne lub niegrzeczne. Nie dawaj prezentu biznesowego w trakcie trwania rozmów o współpracy czy negocjacji. To może zostać potraktowane jako próba wpłynięcia na określone decyzje. W skrajnych przypadkach kontrahent odbierze to jako formę łapówki. W rezultacie Wasze relacje ulegną pogorszeniu. Prezent biznesowy daj dopiero po ustaleniu szczegółów dotyczących współpracy.
  7. Kłopotliwe gabaryty prezentu biznesowego. Podarunek dla kontrahenta nie może sprawiać mu kłopotu. Co to oznacza? Przede wszystkim ponadnormatywne rozmiary i dużą wagę, które mogą powodować trudności w transporcie. Prezent biznesowy nie powinien mieć intensywnego zapachu. Unikaj także wręczania zwierząt lub roślin. No i oczywistość – prezent biznesowy nie może być niebezpieczny lub nielegalny.
  8. Niedopasowanie prezentu do okazji. Prezenty dla kontrahentów mają różny charakter w zależności od okoliczności. Te wręczane na przykład z okazji urodzin mogą być bardziej osobiste i nawiązywać do upodobań czy zainteresowań obdarowanego. Po udanej transakcji podaruj raczej niezobowiązujący upominek. Najczęstszym błędem jest wręczanie zbyt osobistych prezentów, które prowadzą do zacierania granic. A te w biznesie i kontaktach służbowych są konieczne. I pamiętaj, że czasem warto wręczyć prezent biznesowy... bez okazji.
  9. Niewłaściwe zapakowanie prezentu. Eleganckie opakowanie to must have prezentów biznesowych. Powinieneś je dopasować do wręczanego przedmiotu. Ważny jest kolor, faktura, a nawet wypełnienie opakowania prezentu. To świadczy o Tobie jako wręczającym i utrwala w obdarowanym pewien wizerunek. Nie przesadzaj z obrandowaniem upominku. Umieść logo, ale w sposób subtelny. Dopasuj jego kolor to kolorystyki prezentu. Zadbaj też o praktyczne zapakowanie, które nie przysporzy kłopotu obdarowanemu.
  10. Nieprzestrzeganie zasad wręczania prezentów biznesowych. Podarunek wręczaj kontrahentowi zawsze lewą ręką. Dzięki temu prawą będziesz mieć gotową do uścisku. Zapewne obdarowany od razu zechce podziękować Ci za prezent. Jednocześnie uwzględnij tradycje kulturowe. W krajach arabskich prezenty wręcza się wyłącznie prawą ręką. W Azji podarunek przekazuje się oburącz i wieńczy lekkim ukłonem.

Pamiętając o tych zasadach i unikając wymienionych błędów, będziesz wręczać prezenty biznesowe w sposób, który zrobi dobre wrażenie i wzmocni relacje z partnerami.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl