
Jak zrobić wrażenie za pomocą prezentu biznesowego?
Wybór prezentu biznesowego to ważna decyzja, która może pomóc zbudować pozytywne relacje i wizerunek firmy. Pamiętaj, że wpływ klientów premium na Twoje przychody jest ogromny. Zgodnie z zasadą Pareto 20% klientów odpowiada za 80% zysków danego przedsiębiorstwa. Partnerzy biznesowi mają duży wpływ na funkcjonowanie Twojego biznesu. Po pierwsze przez składane zamówienia, a po drugie przez polecanie Cię innym kontrahentom.
Budowanie trwałych relacji biznesowych
Budowanie trwałych relacji warto oprzeć na 4 filarach, które przedstawiamy poniżej:
- Przejrzysta komunikacja. Dzięki niej możesz poznać potrzeby i oczekiwania swoich partnerów biznesowych.
- Realna wartość. Wzajemne dostarczanie realnej wartości przynosi korzyści obu stronom transakcji.
- Elastyczna współpraca. Pomaga osiągnąć kompromis w trudnych momentach i podczas zawirowań na rynku.
- Lojalność. Buduje zaufanie pomiędzy partnerami biznesowymi.
Najlepszą platformą do wzmacniania tych filarów jest spotkanie i rozmowa. Bardzo ważną funkcję spełniają tu prezenty biznesowe. Kryteria wyboru prezentów biznesowych
Oto kilka wskazówek, jak wybrać prezent biznesowy, który zrobi dobre wrażenie:
- Dopasuj prezent do odbiorcy i okoliczności. Wybieraj prezenty, które są spójne z wartościami i wizerunkiem Twojej firmy. Prezent powinien być dostosowany do kontekstu biznesowego i wyjątkowy dla obdarowywanego. Podczas wyboru upominku biznesowego uwzględnij przede wszystkim branżę Twojego kontrahenta, jego indywidualne upodobania i stopień zażyłości Waszej relacji. Nie zapomnij także o cenie prezentu. Pilnuj, aby nie przekroczyła założonego budżetu.
- Personalizacja prezentu podkreślająca jego znaczenie dla odbiorcy. W ten sposób dasz kontrahentowi do zrozumienia, że podarunek przygotowałeś specjalnie dla niego. Że nie jest to jeden z wielu prezentów, które rozdajesz wszystkim klientom. Co o tym decyduje? Przede wszystkim indywidualny bilecik oraz zawartość dopasowana do upodobań lub zainteresowań obdarowywanej osoby.
- Wybieraj prezenty wysokiej jakości. Postaw na produkty premium, np. słodycze wykonane z wysokiej jakości składników w spersonalizowanych opakowaniach. Unikaj kupowania produktów, które są ogólnodostępne w marketach. Chyba że chodzi o marki premium. Niezależnie, jakie produkty chcesz umieścić w prezencie biznesowym, zadbaj o ich wyjątkowość. W ten sposób pokażesz kontrahentowi, że włożyłeś wiele wysiłku i zaangażowania w przygotowanie podarunku. Strzałem w dziesiątkę będą z pewnością produkty regionalne i handmade. Kontrahent zyska świadomość, że dajesz mu coś unikalnego.
- Ekskluzywne prezenty biznesowe odzwierciedlają kulturę korporacyjną i wyrażają uznanie. Pamiętaj, że Twoje relacje biznesowe z kontrahentami mają określoną rangę. Dlatego na każde spotkanie przychodzisz elegancko ubrany i dbasz o przestrzeganie zasad savoir vivre. Do powagi sytuacji powinieneś także dopasować podarunek biznesowy. Nie chodzi o popisywanie się i wręczanie na siłę drogich upominków. Prezent biznesowy powinien być gustowny, elegancki, wysmakowany i w pewnym sensie unikalny. To buduje jego wartość. Ekskluzywny prezent biznesowy nie zawsze jest tożsamy z najdroższym produktem dostępnym na rynku.
- Stwórz profesjonalny wizerunek. Podarunek biznesowy to także okazja do wypromowania marki. Oczywiście sama forma reklamy nie może być zbyt ostentacyjna. Do prezentu nie powinieneś dodawać materiałów reklamowych. Gdzie zatem umieścić elementy identyfikacji wizualnej marki? Najlepszym pomysłem będzie dołączenie personalizowanej kartki z życzeniami lub dedykacją. Świetnym wyborem jest także elegancka tabliczka z grawerem. Często stosowanym zabiegiem jest dołączenie listu przewodniego do paczki.
- Zadbaj o eleganckie opakowanie i spójność z brandingiem firmy. Dostosuj wygląd prezentu do okazji. Podarunki urodzinowe mogą mieć mniej formalny charakter. Upominki związane z realizacją transakcji powinny być bardziej wyważone. Samo opakowanie ma być przede wszystkim estetyczne i dopasowane do okazji. Warto, aby zawierało również elementy identyfikacji wizualnej firmy. Wybierając opakowanie, postaw na gustowne torby, pudełka czy skrzynki na alkohol. Nie zapomnij także o ekskluzywnym wypełnieniu na przykład w formie wiórów drewnianych lub papierowych.
- Wybieraj prezenty, które budują relacje. Prezent powinien być wyrazem szacunku i osobistego zaangażowania w relację biznesową. Dzięki personalizacji upominek zyskuje bardzo osobisty charakter. Twój kontrahent w takiej sytuacji na pewno poczuje się doceniony. Pokaż, że zależy Ci na tej współpracy i dużo ona dla Ciebie znaczy. Wybierz unikalne podarunki jak luksusowe wieczne pióro, zestaw filiżanek czy markowy alkohol.
Pamiętaj, że wybór prezentu biznesowego to inwestycja w relacje. Dobrze dobrany upominek może pomóc zbudować zaufanie, lojalność i pozytywny wizerunek Twojej firmy. Przemyślany podarunek biznesowy to inwestycja w rozwój biznesu. Nie marnuj pieniędzy na tandetne gadżety. Komponuj prezenty biznesowe z głową i zgodnie z przyjętą strategią komunikacji marki